Google Shopping promoot producten door foto’s, beschrijvingen en prijzen toe te voegen aan reclames. Anders dan Google Ads werkt Google Shopping niet op basis van zoekwoorden, maar toont het een product feed. Deze feed bestaat bijvoorbeeld uit een foto van het product, een beschrijving en een paar attributen. De resultaten verschijnen helemaal bovenaan de zoekresultaten, een uitstekende plek dus voor jouw bedrijf om zichtbaar te zijn en je omzet te vergroten!
Wij vertellen je hoe je Google Shopping optimaliseert om hier de beste resultaten uit te halen.
Google Shopping: zo werkt het
Iemand is op zoek naar een specifiek product en gebruikt Google om hiernaar te zoeken. Vervolgens laat de zoekmachine een overzicht zijn van diverse aanbieders van het product waarvan Google denkt dat ze aansluiten bij de zoekopdracht. Hierdoor kan de persoon eenvoudig prijzen en specificaties van diverse webshops vergelijken en direct doorklikken naar de website.
Je geeft de informatie van een product feed door aan Google via het Merchant center. Dit kan je vervolgens koppelen aan je Ads account, zodat je hier een campagne voor op kunt zetten. Er is ook een Google Shopping gratis variant waarmee je jouw zichtbaarheid verhoogt.
Succes behalen met Google Shopping
Er zijn een aantal zaken die ervoor zorgen dat jij de beoogde resultaten behaald door Google Shopping in te zetten. Allereerst is het belangrijk dat je de product feed optimaliseert door foto’s, product data en prijzen toe te voegen. Zet geen tekst in de afbeelding en zorg voor originele afbeeldingen om op te vallen tussen de concurrentie. Fotografeer bijvoorbeeld vanuit een andere hoek of kies voor een opvallende achtergrond kleur.
Als je gebruik maakt van de betaalde variant, die boven de gratis Shopping-resultaten worden getoond en dus eerder zichtbaar zijn, is het belangrijk om de juiste manier van bieden in te stellen. Hou hierbij altijd de productprijs, winstmarge en conversieratio in gedachten. Wat voor jou de beste strategie is hangt af van vele factoren. Een deskundig SEO bureau kan je hierbij helpen en je veel kostbare fouten besparen.
Vergeet ook niet om aandacht te besteden aan monitoring en optimalisatie van het proces. Controleer de product feed en biedingen regelmatig zodat alles up to date is en je tijdig bij kunt sturen als je niet de gewenste resultaten behaald.
Merchant Center foutcheck
Het kan voorkomen dat producten worden afgekeurd. Bezoek dus regelmatig het Merchant Center om te bekijken of er bepaalde fouten zijn. Deze pas je gemakkelijk aan, want Google geeft exact aan wat het probleem is. Vaak kun je dit zelf oplossen met de aanwijzingen.