Webshop maken: 5 zaken om op te letten (waaraan je wellicht nog niet hebt gedacht)

0
110

Van een CMS kiezen tot pagina’s met informatie inrichten: er komt veel kijken bij het maken van een webshop of website. Waar sommige zaken geheel voor zich spreken, zijn er ook zaken waar je misschien nog niet aan hebt gedacht. Dit wil je óók meenemen: lees verder voor onze tips.

Goede domeinnaam

Denk goed na over de precieze domeinnaam die je kiest voor je webshop. Je kunt bijvoorbeeld zoektermen gebruiken in de domeinnaam, om de vindbaarheid van je website te vergroten. Bij een domeinnaam kopen is het in ieder geval altijd slim om de naam kort en simpel te houden. Zo kan iedereen de naam begrijpen én onthouden. Verder kan het helpen om in de naam je branche te omschrijven – zodat bezoekers meteen weten wat jij aanbiedt.

404-pagina inrichten

Heb je al eens van een 404-pagina gehoord? Hoewel dit een belangrijke pagina is bij een website maken, passen we ‘m zeker niet allemaal aan. En dat is zonde. Een 404-pagina is namelijk een pagina waar bezoekers terechtkomen als ze op een foutieve link zijn gewezen, zoals een oude link die je niet meer gebruikt binnen je site. Hier loopt de route als het ware dood. Tenzij je een mooie 404-pagina inricht, met bijpassende verwijzingen zodat de bezoeker gewoon weer op de juiste pagina’s terechtkomt. Het is een kleine moeite om een 404-pagina aan te maken, waarmee je kunt voorkomen dat bezoekers je webshop wegklikken.

Pop-up met aanbieding

Veel webshops bevatten een pop-up, die in beeld springt als de bezoeker op de productpagina’s terechtkomt of langer dan een minuut op de website rondneust. Ook dit is slim om in te richten! Vraag de bezoeker bijvoorbeeld om zich aan te melden voor de nieuwsbrief die je verstuurt, en geef in ruil daarvoor tien procent korting op de eerste bestelling. Het maakt dat bezoekers zich beter aan je bedrijf kunnen binden.

Header en footer invullen

De header en footer vormen belangrijke onderdelen binnen je website. Hier kun je bijvoorbeeld de juiste links kwijt naar producten of pagina’s. Plaats er tevens links naar je social media, mocht je hier veel aandacht aan besteden. In de footer kun je verder je contactgegevens plaatsen, evenals informatie over betaalmogelijkheden. Vaak is het zo dat we de header en footer wel inrichten bij het aanmaken van de website, maar dat we hier vervolgens nooit meer naar omkijken. Het maakt dat er snel verkeerde of oude verwijzingen staan – en dat wil je nu juist voorkomen.

Blog bijhouden

Heb je nog wat tijd over? Denk er dan aan om een blog bij te houden op je website. Je hoeft heus niet dagelijks te schrijven. Maar af en toe een nieuwe toevoeging maakt je webshop interessant voor Google. Zéker als je aan SEO denkt in de teksten op de blog. Een goede vindbaarheid van je website, daar draait het nu juist om. En een blog bijhouden helpt.