Freelancer zijn heeft zowel diverse voordelen als nadelen. Naast dat het enorm fijn is dat je je eigen baas bent, je zelf je tijden in kunt delen en zelf kan kiezen welke klus je wel of niet doet, komen er ook negatieve dingen kijken bij het leven als freelancer. Zo is het belangrijk dat je niet je privéleven en je werkleven door elkaar mixt, want zo gaat het op een gegeven moment voelen alsof je haast geen privéleven meer hebt naast werk. Hoe los je dat op en ben je toch goed bereikbaar voor je klanten? De volgende tips helpen je hiermee.
Gebruik een werktelefoon
Voor zakenmannen is dit belangrijk, maar ook als freelancer kan dit enorm handig zijn. De kans is groot dat je veel van je contact houdt via je privé nummer, en dus eigenlijk altijd hiermee (onbewust) bezig bent. Door een werktelefoon aan te schaffen kun je zelf kiezen wanneer je wel en niet bereikbaar wil zijn, wanneer je wel en niet aan het werk wil gaan en hoe je alles precies indeelt. In plaats van dat je eigenlijk altijd wel aan het werk bent, heb je zo een stuk meer vrijheid en eigen tijd. Je kunt zelfs een landelijk nummer koppelen aan je werktelefoon. Je hoeft dan geen 06 nummer te gebruiken, maar kan bijvoorbeeld gewoon een 085 nummer aanvragen. Met VoIP bellen kun je een heleboel dingen doen die erg handig zijn voor een freelancer, erg handig dus!
Deel vaste tijden in en spreek dit door naar klanten
Het is belangrijk dat je zowel voor jezelf als voor je klanten duidelijk hebt wat je werktijden zijn. Werk je bijvoorbeeld elke dag van 10-15? Werk je van 8-18 van maandag tot donderdag? Zet dit voor jezelf op een rijtje en spreek het uit naar je klanten. Zo weten zij precies wanneer ze je wel en niet kunnen bereiken. Wees hier ook streng in, en maak reële plannen voor jezelf. Maak het jezelf niet lastig door te zeggen dat je werkt van zes uur ’s ochtends tot tien uur ’s avonds. Zo werk je jezelf helemaal kapot en heb je haast nooit tijd voor jezelf.
Houd een duidelijk communicatieplatform aan
Het verschilt per freelancer, maar er zijn vaak één of twee plekken waar je het liefst of het meest op communiceert. Dit kan via je werk e-mail zijn, WhatsApp, Skype, Slack, bedenk het maar. Kies een platform uit dat voor jou het beste werkt en communiceer hier altijd op met je klanten. Zo weten zij waar je te bereiken bent, maar zo weet jij ook altijd waar je alles kunt vinden en loop je niet een keer een belangrijk mailtje mis.